Kerst in Kartong

29 december 2019 - Kartong, Gambia

Eerste kerstdag waren Helma en ik uitgenodigd door Veronic  (de manager van Second Home) om bijhaalt thuis de kerst te vieren. Hier konden we natuurlijk geen nee op zeggen. We vonden wel dat als we gaan we ook wel in Afrikaanse stijl moesten gaan. Dus hebben we speciaal Gambiaanse kerstjurken laten maken. Voelde toch wel weer even of ik in Nederland was, want daar koop ik ook altijd weer iets nieuws voor kerst.
Twee Gambiaanse vrienden hebben ons naar Kartong gebracht, aangezien het 45 minuten rijden was en wij met een lokale taxi zouden verdwalen. Omdat we bleven overnachten bij Veronic in het compound hadden we onze koffer vol gepakt, want ja je zou toch 5x op een dag iets anders aan willen trekken. Toen we aankwamen werden we open onthaald en kregen we ons verblijf te zien. Nee geen sprake van een luxe hotel kamer maar gewoon lokale onder de mensen. De kamer zag er prima uit alleen het toilet was even schrikken. Maar voor alles een eerste keer zullen we dan maar zeggen. Na de lunch (rond 5 uur) zijn naar een voetbalwedstrijd geweest en hebben we ons daarna klaar gemaakt voor de avond. De meest bijzondere jurken werden er uit de kast getrokken. En toen barsten het feest los, met muziek van een live band en met het geklap van de feestende mensen.  Toen bedacht ik dat ik nog serpentines mee had genomen voor de kinderen. Maar die had ik beter in m’n tas kunnen laten zitten. Ik werd letterlijk aangevallen door de kinderen. Binnen 1 minuut had ik niks meer. Na wat met kinderen te hebben gedanst mocht ik dan toch met de grote meedoen. Het ziet er allemaal zo makkelijk uit dat dansen, maar toch niet voor die Hollandse heupen van mij. Maarja toch geprobeerd en ik heb genoten. Na de dans kwamen er van alle kanten schalen met eten, alleen 1 ding miste er. Het bestek, dus werd het gewoon weer eten met de hand. Na het eten nog even geproefd van de lokale Palm wijn en toen net als in Nederland als laatste naar huis gegaan.

De volgende ochtend (2e kerstdag) om 8 uur opgestaan om een strandwandeling te gaan maken. Daarna hebben we nog Attaya (sterke thee) gemaakt en gedronken met de jongens van de omliggende compounds. We werden eigenlijk om 3 uur opgehaald maar ze stonden er op dat we bleven voor de lunch. Ben blij dat we toch gebleven waren, want de lunch was heerlijk! Als afscheidscadeautje kregen we nog 4 kokosnoten uit eigen tuin mee. Nou wat wil je nog meer.

Bij terugkomst in Kololi zijn Helma en ik is lekker culinair uiteten gegaan. Nee grapje het werd gewoon een frikandel en een frietje satésaus in Senagambia. Daarna nog even een drankje en dansje gedaan in Reo’s tot half 4. Kortom een top kerst!!

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Bart verhees:
    29 december 2019
    Zo leuk om te lezen dat je het zo leuk hebt gehad met de kerst is weer eens wat anders 👍🏼
  2. Marion Tielemans:
    29 december 2019
    Wat een superleuke en bijzondere kerst Nina! En wat een mooie gele Gambiaanse jurk heb je laten maken. Hij staat je goed!
    Leuk om je verhalen te lezen. Op naar Oud en Nieuw!
    Groetjes Marion