Gabiana

14 december 2019 - Bakau, Gambia

Afgelopen zaterdag zijn Helma en ik voor het eerst het Gambiaanse nachtleven in gegaan. Twee Gambiaanse jongens die we hebben leren kennen gingen hier naartoe en toen leek het ons wel leuk om mee te gaan. Het feest zou zijn in het independent stadium en een kaartje kostte maar liefst 200 Dalasi (€3,57). Dus we durfde het er wel op te wagen. In Nederland heb je daar nog niet eens een  parkeerplaats voor. En dan denk je, de drankje zullen dan wel heel duur, maar nee hoor. Je mag voor dat geld zelfs je eigen eten en drinken meenemen. Ik stond er echt van te kijken.

Het feest (soort van concert) heette Gambiana, dit was de titel van het nieuwe album van ST.  ST. is een van de grootste artiesten van Gambia. verschillende arstiesten stonden die avond in z’n voorprogramma. Kun je het voorstellen dat je voor €3,57 naar een concert van een van de grootste artiesten van Nederland gaat! Haha nou ik niet.

In de rij kwamen we al oog in oog te staan met de security, maar dan niet zoals we gewend zijn. De security hier ziet eruit als een ME-team met extra uitrusting. Dus daar ga je niet snel mee in discussie. Helma en ik werden uit de rij gehaald en mochten meteen naar binnen. De jongens vertelde daarna dat dit kwam omdat we blank waren. Dan zie je toch weer dat je hier als blanke letterlijk en figuurlijk  voorrang krijgt. Eenmaal aangekomen hadden we een mooi plekje op de tribune kunnen bemachtigen. We waren er redelijk vroeg dus echt druk was het nog niet, maar de jongens vertelde dat dat nog wel kwam. Op een gegeven moment moest ik naar het toilet toe en toen kwam weer naar voren dat je als blanke voorrang hebt. Ik mocht bij de VIP tribune naar het toilet gaan en werd door een security man begeleid. Hakeem de jongen die met me mee liep mocht niet mee. Toen ik terug was vroeg ik aan hem waarom ik naar de VIP mocht ik had daar niet eens een bandje voor. Hij zei weer dat dat kwam omdat ik blank was. Ik ben er nu bijna 3 weken maar nog steeds vind ik het moeilijk dat ze blanke hier op een voetstuk zetten. Ik voel me namelijk echt niet beter dan hun en dat zal ook niet gebeuren. Toen kon dan eindelijk de feest avond beginnen. Zoals ik al een beetje gewend ben viel ook 2x tijdens het “concert” de stroom uit. Maar nee hoor niemand maakt zich hier druk. Iedereen blijft gewoon staan of zitten en wacht rustig tot de muziek weer start.

Maar toen... toen het feest eenmaal los ging en de mensen maar binnen bleven stromen heb ik m’n ogen uitgekeken. Ik heb nog nooit zoiets mee gemaakt. Ik weet niet of ik het mag zeggen maar het zag letterlijk en figuurlijk zwart van de mensen. Ongelooflijk hoeveel mensen daar binnen waren.

Rond een uur of 4 vonden we het wel tijd om naar huis te gaan. Op de weg van het stadium naar de auto toe had ik toch zeker wel 3x plat tussen twee auto’s kunnen zitten. Ik zal niet meer zo snel klagen dat het verkeer na een festival in Nederland slecht geregeld is, want dit was echt niet te doen. Toen we bij onze auto aankwamen konden we niet eens weg omdat we helemaal ingesloten stonden. Nou 10 punten voor onze chauffeur Hakeem, hij heeft ons door al die drukke veilig naar Second Home kunnen brengen. Dus ik kan toch wel zeggen dat ik voor ongeveer €5,- euro een top avond heb gehad en zeker wat nieuwe liedjes heb gehoord voor in m’n playlist.

1. Brigitte:
    15 december 2019
    Leuk verhaal weer, geniet van deze tijd en deze ervaringen!