Naam ceremonie

8 december 2019 - Kololi, Gambia

Afgelopen donderdag was het dan eindelijk zo ver, m’n naam ceremonie. Een naam ceremonie wordt normaal gesproken gehouden wanneer er een baby wordt geboren. Vaak is er dan een groot feest met veel eten. Ik en Helma kregen daar een kleine versie van. Samen met de kinderen van Second Home en de nanny’s. Een week voor mijn ceremonie had ik een Nederlands stel ontmoet terwijl ik onderweg was naar Second Home. Ze wilde graag een keer langs komen om te zien waar ik werkte. Uiteindelijk heb ik ze uitgenodigd voor mijn naam ceremonie, wat ze zagen als hele eer. Voor mijn ceremonie kreeg ik een traditionele jurk aan. Van wie deze jurk was kreeg ik pas na mijn ceremonie te horen. Nou bleek ik toch meer Afrikaans te zijn dan ik dacht, want die heupen van mij waren toch iets te veel voor de jurk. Het paste voor de ceremonie, maar ik zal hem toch wel iets moeten vermaken wil ik er de volgende keer niet uitscheuren. Ik zag er op en top Afrikaans uit, nu alleen nog de naam. Ik kreeg een Afrikaanse moeder toe gewezen, namelijk Oumyi. De directeur van Second Home was degene die mijn naam bekend zou maken. En toen ineens hoorde ik voor het eerste mijn Afrikaanse naam, Aisha Jabang!! Ik was super blij toen ik hoorde dat dit mijn naam was. Ik vond hem heel mooi en ergens ook wel bij me passen. Ik ben vernoemd naar de zus van de manager en de jurk die ik droeg heb ik van haar gekregen. Ze is zelf ook nog even langs gekomen na haar werk. Heb ik even geluk dat degene waarna ik ben vernoemd taarten bakt voor haar beroep. Ze had een heerlijke chocolade taart voor me gemaakt. Ik geloof dat ik nog nooit zo’n lekker chocoladetaart op heb. Ook had Amy (de nanny) heerlijke Gambiaanse pannenkoeken gemaakt. Het smaakte naar een soort van bananen oliebolletjes. Ik weet zeker dat ik ook dat recept mee naar huis ga nemen.
Dus vanaf nu ga ik hier in Gambia als Aisha door het leven.

1. Meriam:
    8 december 2019
    Gaaf hoor. Een hele hele belevenis. Nov veel plezier en ik kijk uit naar je volgende verhaal
  2. Henny:
    8 december 2019
    Super leuk nien, mooie naam.
    Vindt het heel fijn voor je dat je dit allemaal mee mag maken

Groetjes en tot de volgende keer
  3. Rilana van Zoggel:
    8 december 2019
    Wauw Nina wat gaaf, en volgens mij gaat het je echt goed. Goed straalt op de foto's.
    Ook het ferry avontuur al beleeft zie ik. En idd die lucht vd vismarkt die herinner in me na al die jaren nog, dus die laat maar achterwege!! Volg je verhalen graag dus wachten de berichten af. Veel plezier en succes daar!!